06-50511578 info@gezondedokter.nl

Gezonde dokter

Geaccrediteerde bijscholingen voor artsen op basis van mindfulness, compassie, communicatie en leefstijl:
minder stress en meer energie en werkplezier

WAT IS VOOR JOU ECHT BELANGRIJK IN JE WERK ALS ARTS?

Herken jij het volgende?

Voor veel artsen zijn het nu complexe, extra stressvolle tijden. Je werk is (tijdelijk) veranderd. Misschien werk je meer met e-consulten, of werk je op een andere plek dan eerder. Of op een afdeling met covid-patiënten. Misschien dat in de hectiek van je werk de communicatie hapert of dat het vaker frustratie en stress oproept.   

Voor de coronacrisis bleek al dat veel artsen meer tijd voor zichzelf nodig hebben om een Gezonde Dokter te blijven of weer te worden. Burn-out is al tijden een groeiend probleem.      

Dat kan anders     

 Misschien herken je dat en wil je weer ervaren hoe het is om een energieke, niet gestresste arts te zijn. Om arts te zijn op de manier die bij je past. Je aandacht en energie zo te managen dat je meer tevredenheid en gemak in je werk ervaart en ook buiten je werk nog energie te hebben voor je dierbaren en jezelf.       

Vanuit Gezonde Dokter ontwikkelen we  scholingen, coaching, workshops en retraites om artsen te ondersteunen gezonde dokters en gelukkige dokters te zijn.  

Hiervoor ontwikkel je vaardigheden en doet kennis op om effectiever te werken, met meer gemak te communiceren en flexibeler met stress en conflicten om te gaan.

We trainen artsen in vaardigheden die ze voor zichzelf en in hun werk kunnen inzetten en ook kunnen overdragen aan hun patiënten.  

 

Onze scholingen, retraites en coaching

Retraites in Nederland

Workshops

Coaching Gezonde Dokter

Ons aanbod van scholingen varieert van één avond, tot meerdaagse retraites in Nederland en als het in de toekomst weer kan in Zuid-Spanje. Tot nu toe hebben we voor alle bijscholingen accreditatie toegekend gekregen. We werken met evidence-based methodes als mindfulness en compassietraining, interpersonal mindfulness en geweldloze communicatie. Onze trainingen zijn effectief en wat je leert kun je meteen toepassen in de praktijk.

 

15 jaar ervaring

Wil je liever individueel aan de slag? Als mindfulnesstrainer en coach train ik vanaf 2005 artsen, onder andere met individuele trajecten, sinds 2014 ook via videobellen. Plan dan hier een vrijblijvend gesprek in over dit individuele traject Gezonde Dokter. 

Maak kennis met jouw trainer en coach,
Sietske de Haan

Het team

Binnen Gezonde Dokter werk ik samen met een aantal de artsen die de afgelopen jaren trainingen en retraites bij mij volgden. Dit zijn: Margreet Teelken, Ans Tiessen en Vivian van Vliet. Drie huisartsen en moeders van jonge kinderen. Ze beoefenen al vele jaren mindfulness en ze hebben alle drie ervaren dat de beoefening van aandacht en compassie hen helpt om: 

  • effectiever te communiceren met patiënten;
  • hun autonomie te behouden;
  • betere focus te hebben en minder fouten maken;
  • te blijven werken vanuit hun hart;
  • aandacht- en energiemanagement te vergroten
  • met meer plezier, rust en energie te werken én na hun werk

Alle vier hebben we ervaren hoe waardevol en life-changing  mindfulness of aandachttraining, (zelf)compassie en Geweldloze Communicatie zijn in ons werk en dagelijks leven. Wij willen dit graag met meer artsen delen, een deel van de scholingen geven we met veel plezier samen. Voor sommige bijscholingen werk ik samen met medisch specialisten en een organisatie-adviseur.

Wie werkt mee aan Gezonde Dokter?

Sietske de Haan

Sietske de Haan

Margreet Teelken

Margreet Teelken

Ans Tiessen

Ans Tiessen

Vivian van Vliet

Vivian van Vliet

Gezonde Dokter organiseert op het gebied van mindfulness- en compassietraining (zoveel mogelijk geaccrediteerde) bijscholingen en trainingen, die praktisch toepasbaar zijn in je werk. We gebruiken de werksituatie als uitgangspunt. 

Ons doel is:

  • artsen kennis en vaardigheden laten opdoen om meer regie en persoonlijk leiderschap te laten ervaren;
  • artsen leren via gesprekstechnieken en aandachtige communicatie in contact te blijven met patiënten die ze soms zo moeilijk kunnen bereiken;
  • artsen tools bieden in ‘wat kun je doen als er niets te doen is’;
  • samen met artsen nieuwe wegen vinden om hun werkplezier te vergroten waardoor ze meer kunnen betekenen voor hun patiënten.
  • artsen gemakkelijker om te leren gaan met conflicten in samenwerking met collega’s en met patiënten;
  • de veerkracht en het werkplezier van artsen vergroten;
  • artsen mentaal, fysiek en emotioneel in topvorm te houden;
  • artsen leren over stressreductie en leefstijl om dit ook met meer gemak en plezier over te kunnen dragen op hun team en/of patiënten.

You can’t stop the waves, but you can learn how to surf

Dr. Jon Kabat-Zinn

FAQ (Frequently Asked Questions)

 

Wat is Mindfulnes?

Mindfulness is in essentie: wakker aanwezig zijn, leven in de realiteit, zonder automatisch te reageren. Klik hier voor een uitgebreide uitleg. 

Is mindfulnes zweverig? 

Nee integendeel, mindfulness betekent je bewust te zijn wat er op dit moment gaande is, dus om met beide benen op de grond te blijven staan. Om zonder overweldigd te worden of te verdwalen in oordelen of associaties, bij de realiteit van dit moment te zijn en daardoor betere keuzes te kunnen maken. Onze trainingen zijn er op gericht dat je de vaardigheden van meer aandacht en (zelf)compassie direct toe kunt passen in je werk.

Moet je ergens in geloven?

Nee, bij voorkeur niet. In die zin is het niet ‘alternatief’. Het leert je heel precies, met open blik en zonder oordeel naar de realiteit te kijken. Je herkent het verschil tussen een waarneming en een oordeel of idee erover. Met open geest en hart de realiteit onder ogen zien, helpt om realistische keuzes te maken.

Ik heb het al zo druk, hoe vind ik ook nog tijd voor meditatie?

Als je dagelijks je ‘aandachtsspier’ blijft trainen, al is het maar een kwartier per dag, ga je merken dat je die tijd dubbel en dwars terug krijgt. Artsen vertellen dat ze beter en sneller kunnen onderscheiden wat op een dag echt gedaan moet worden en wat eigenlijk niet belangrijk is. To-dolijstjes worden korter. 

Ook schrijven artsen me dat ze merken dat ze emotionele situaties die eerder goed waren voor een paar weken slechter slapen, nu vaak na een halve dag al weer een plek krijgen. Van blijven piekeren of in oordelen blijven denken, stappen ze nu gemakkelijker op het probleem af als het opgelost kan worden of blijven vriendelijker met zich zelf en hun emoties omgaan, waardoor ze zich in balans voelen en meer energie en rust ervaren. Het betekent toenemend zelfvertrouwen in het omgaan met onvoorspelbaarheid en stress.

Interesse?

Team Gezonde Dokter