06-50511578 info@gezondedokter.nl

Van stress en je overweldigd voelen,
naar rust, focus en werkplezier

Leergang
Persoonlijk leiderschap en mindfulness

Hoe zou het zijn stress de baas te worden? Juist nu? 

 

Wil je meer regie over je werk en leven ervaren? Zodat je met plezier en ontspanning werkt en na je werk nog energie en tijd hebt om lekker te gaan sporten of tijd met je dierbaren door te brengen?

Herken jij dit? 

Artsen ervaren de laatste jaren steeds meer stress door de toegenomen regeldruk, administratieve rompslomp en de hoge verwachtingen van de maatschappij.
Nu met het coronavirus is de druk voor de meeste artsen nog hoger opgelopen. Misschien moet je nu werken via de telefoon en e-consulting en mis het het directere contact met je patiënten. Of werk je ineens in een heel ander team en raak je gefrustreerd over een onduidelijke organisatiestructuur en rommelige communicatie. 

Misschien herken je ook dat je je zelden of nooit ziek meldt, maar thuis nog te weinig energie of zin hebt om leuke dingen met je gezin of vrienden te ondernemen. Dit maakt je verdrietig en gefrustreerd.

Nog meer dan anders ligt een burn-out op de loer.   

 

 

Dit kan echt anders

 

Stel je eens voor: hoe zou je je voelen als je dagelijks met een helder hoofd en compassievol hart kunt werken. Voor jezelf en je patiënt. Je vaker plezier en regie ervaart. Je de dokter kunt zijn die je graag wilt zijn, vanuit jouw eigenheid. Je echt verbinding voelt met je patiënten en nieuwsgierigheid, inspiratie en openheid kunt ervaren in het samenwerken met je team.

 

Na je werk zin en plezier hebt om te gaan sporten, gezond te koken, en ruimte hebt voor fijne gesprekken en lol met je dierbaren

 

Oncologisch longarts L. ontdekte dat het mogelijk is. Na het individuele traject Gezonde Dokter en een retraite schreef ze me:   

 

“Ik heb uitgevonden waar de oorzaak van mijn burn/ bore out zit en wat ik nodig heb om met plezier mijn werk te kunnen doen. In mijn werk zelf merk ik dat ik veel beter kan schakelen tussen patiënten. Ik haal meer voldoening uit mijn werk en patiënten lijken ook tevredener de deur uit te gaan. Ik geniet nu meer en ben me daar ook bewust van in mijn werk.   

 

In mijn privéleven merk ik ook dat ik meer energie heb en ook heel bewust geniet van leuke en gezellige dingen. Laatst ben ik een hele dag gaan winkelen met mijn dochter. Dat had ik al jaren niet meer gedaan simpelweg omdat ik geen energie daarvoor had. Wat ook opvallend is, is dat de waas die ik al jaren in mijn hoofd had is verdwenen. Dit heldere gevoel is zo’n fijn gevoel en wil ik absoluut niet meer kwijtraken. Mediteren is voor mij een vast onderdeel van de dag geworden.

Het is dichterbij dan je denkt.

 

Jouw oplossing is dichterbij dan je denkt, want die heb je al gelukkig in huis. Gewoon in jezelf. De sleutel is het beter toegankelijk en sterker maken van je aangeboren vaardigheid van aandachtigheid, oftewel mindfulness, met als basis compassie en mildheid. 

 

 

Want elk moment dat je die kwaliteit van aandachtigheid beschikbaar hebt, dus in het moment zelf opmerkzaam bent, kun jij de regie pakken. Je gaat hierdoor situaties anders ervaren, merkt opluchting omdat je ineens doorhebt waarom je loopt te hollen, een kort lontje hebt naar een collega, of een fel oordeel hebt naar jezelf, een collega of patiënt.
Je leert veel directer zien wat er gebeurt en hoe dingen je raken. Je krijgt eerder door wat je nodig hebt en wel of niet kunt doen. Je kunt daardoor sneller gezonde en effectieve acties ondernemen, voor jezelf en voor de ander. Zo ga je steeds meer zelfvertrouwen, regie en innerlijke rust ervaren. Je leert je grenzen respecteren en je mogelijkheden benutten.

 

Zoals een arts me een tijdje geleden schreef: “Ik heb nu vrijwel meteen door wanneer dat ik stress heb en waardoor en zie ook wanneer mijn innerlijke criticus weer lekker bezig is. Ik heb nu meteen ’s ochtends op mijn werk om de informatie gevraagd die ik nog miste. Zou ik eerder niet zo snel hebben gedaan. Ik heb ook aangegeven wat ik kan doen en nodig heb. Het is vervolgens allemaal goed gegaan.
Een jaar geleden zou ik me hier weken druk over gemaakt hebben en niets bereikt. Thuis merken ze ook dat het een stuk beter gaat.”

 

 

Hoe werken we tijdens deze leergang?

 

Voorafgaand aan de start van een traject is er een vrijblijvend kennismakingsgesprek om met jou te verkennen wat je doelen zijn voor deze leergang en of mijn begeleiding bij je past. We gaan pas aan de slag als het tussen ons klikt.


Je krijgt een in je dagelijks leven goed in te passen oefenprogramma, zodat je je vaardigheden zo snel mogelijk kunt inzetten. Hiervoor krijg je audiobestanden, teksten, en 7 individuele trainingssessies van een uur, live of via videobellen.

 

Voor korte vragen kun je me appen of mailen of is een kort telefoongesprekje mogelijk.
Je gaat veel nieuwe inzichten krijgen door het schrijfprogramma GEZONDwerken waarbij GEZOND het acroniem is  je via diepgaande schrijfvragen helderheid geeft in  wat voor jou echt belangrijk is, wie je bent, hoe je in relatie met je omgeving leeft en wat je meer wilt doen en waar je mee wilt stoppen.
 

Je leert  uiteindelijk DOEN, wat je belangrijk vindt en wat bij jou past als mens, als arts. 

Onderwerpen die aan bod komen:  

  • Energie-management en aandachtsmanagement
  • Hoe bewaak ik de balans tussen werk en privé?
  • Verbindend Communiceren, ook in stressvolle situaties
  • Het belang van zelf-compassie tijdens bijvoorbeeld moeilijke consulten
  • Hoe herken ik wat een patiënt echt nodig heeft?
  • Wat kun je doen als je denkt dat er niets meer te doen is voor je patiënt?
  • De kracht van werken vanuit zingeving en kernwaarden.
  • Wat zijn de dingen waar ik meer aandacht en tijd aan wil geven in mijn leven en in mijn werk?   

Tussen de sessies door is het van belang dat je dagelijks 15 tot 20 minuten uittrekt voor aandachtsoefeningen en communicatie oefeningen. Ook krijg je coachingsvragen mee om te schrijven. 

Door regelmatig te oefenen en te schrijven, ontwikkel jij jezelf stap voor stap in de richting van een (werkend) leven waarin jij je thuisvoelt en optimaal kunt functioneren. 

Wa kun jij verwachten van deze training?

 

Deze training draagt bij aan het vinden of behouden van balans en plezier in je werkleven. Je ontwikkelt zelfcompassie en inzicht in hoe je je mentale en fysieke gezondheid kunt ondersteunen. Je ervaart meer innerlijke rust, leeft en werkt meer vanuit je hart en je zelfvertrouwen en veerkracht nemen toe.

Je ontwikkelt tools om gemakkelijker met stress om te gaan, flexibeler in te spelen op veranderingen en sneller nieuwe oplossingen en kansen te zien. Je hebt minder last van de zelf-criticus en leert jezelf en anderen op een prettige manier te steunen en aan te moedigen.

Je hebt meer gerichte aandacht voor de patiënt en leert om Verbindende Communicatie in te zetten in de omgang met patiënten en je team.

Praktisch

Het traject is inclusief: 

  • 7 gesprekken van een uur in een periode van maximaal van 4 maanden (live of videobellen). 
  • Werkboek behorende bij de schrijfcoaching over GEZOND werken en met (wetenschappelijke) achtergronden over mindfulness, zelfcompassie en Geweldloze of Verbindende Communicatie.
  • De mogelijkheid tussendoor vragen te stellen via mail, app of sms.  

Vraag vrijblijvend een gesprek aan om je wensen en leerdoelen te bespreken, ik stuur je dan na ons gesprek de offerte . Dit traject is intussen een meerdere keren vergoed door verzekeraars en werkgevers.

Interesse?

  1. “Meer uitval specialisten door toename niet-medische taken”, 24 januari 2019, https://www.demedischspecialist.nl/nieuws/meer-uitval-specialisten-door-toename-niet-medische-taken
  2. Michael J. Ireland, Bonnie Clough, Kim Gill, Fleur Langan, Angela O’Connor & Lyndall Spencer, “A randomized controlled trial of mindfulness to reduce stress and burnout among intern medical practitioners”, Medical Teacher, 39:4, 2017, 409-414,
  3. Serena Chen, “Give yourself a break: the power of self compassion”, Harvard Business Review, September-oktober 2018.

Meer over onderzoek mindfulness in de zorg: 

https://www.radboudcentrumvoormindfulness.nl/media/Landelijk_mindfulness_symposium_2014/mindfulness_voor_zorgprofessionals.pdf