Coachingstraject Gezonde Dokter

E-coaching
of face-to-face

  ter  terugterugIntensief met jezelf aan de slag?

 

Overweeg e-coaching, inclusief dagelijks trainen van aandacht en zelfcompassie.

 

Artsen en medisch specialisten en vele andere zorgverleners ervaren steeds meer stress door de toegenomen regeldruk, administratieve rompslomp en de hoge verwachtingen van de maatschappij.  
Misschien herken je dat.
Je eist daarbij veel van jezelf, ervaart minder zeggenschap en hard en lang doorwerken is eerder regel dan uitzondering. Een burn-out ligt op de loer. Ook groeit het aantal mensen met een bore-out. Bij een bore-out mis je de uitdaging, de afwisseling, autonomie of zingeving om echt te kunnen floreren.

 

Veel van de mensen die ik coach, herkennen zich hierin. Energie- en aandachtsmanagement worden steeds belangrijker, net als de ontwikkeling van zelfzorg.

 

Hoe blijf je bevlogen en voorkom je burn-out of bore-out?
Merk je steeds vaker dat je te moe bent, dan is het belangrijk om pas op de plaats te maken en meer tijd en ruimte voor jezelf te nemen. Tijd en ruimte voor zelfzorg, rust en aandacht voor wie jij bent en wat er in jou leeft. Zo ga je weer ervaren dat je er bent en dat je vanuit rust en helderheid kunt handelen, zodat je zelf de regie terugkrijgt en minder op de automatische piloot leeft. 

 

Wat heb jij nu nodig? 

Wil je een burn-out voorkomen of ben je herstellende van een burn-out? Wil jij meer regie ervaren en wegen vinden om arts te zijn op een manier die bij jou past? Wil je bevlogen blijven werken of je werkplezier terugkrijgen? En vooral ook meer innerlijke rust?

 

Het coachingsprogramma Gezonde Dokter kan je daarbij helpen en is geschikt voor je als je gemotiveerd bent om echt met jezelf aan de slag te gaan en een commitment wilt en kunt maken om dagelijks minimaal 15 minuten uit te trekken om te oefenen met de mindfulness- en compassieoefeningen. Met de meeste klanten werk ik via e-coaching via Zoom of Skype.

 

Coaching Gezonde Dokter

Mindfulness en (zelf)compassie vormen de basis voor coaching en zijn evidence-based methodes. Mindfulness leert je beter omgaan met stress en met burn-out gerelateerde klachten en werkt ook preventief. Door de aandachtsoefeningen verbetert je concentratie en ontwikkel je vaardigheden zoals bewust je aandacht richten. Hierdoor word je minder geleefd door stress of emoties en schiet je minder in automatische reacties. Je leert minipauzes in te zetten om zo bewuster om te gaan met de realiteit. Dit vergroot het werkplezier, leidt tot effectievere communicatie met patiënten en tot een betere arts-patiënt relatie. *2

Zelf-compassie en mindfulness stimuleren verder de ‘growth mindset’ of groeimentaliteit en verminderen een fixed mindset. Bij een growth mindset heb je een positieve reflectieve houding met constructieve gedachten en minder twijfels of zelfoordeel. Bij een growth mindset sta je open voor kritiek, veranderingen en uitdagingen en ervaar je meer zin en autonomie. In de jaren dat ik mensen hierin train, is de verschuiving opvallend.
(Zie voor meer informatie het boek van Carol Dweck: Mindset.)
Door zelfcompassie ontwikkel je ook meer compassie voor collega’s en patiënten. Zelf-compassie draagt op deze manier bij aan een persoonlijke en professionele ontwikkeling.*3

 

Hoe werken we tijdens de coaching?

 

Voorafgaand aan de start van een coachingstraject is er een vrijblijvend kennismakingsgesprek om met jou te verkennen wat je doelen zijn en of mijn begeleiding bij je past. We gaan pas aan de slag als het tussen ons klikt.

Aan het begin van het traject geef ik je een schrijfopdracht mee aan de hand van een paar coachingsvragen. Van daaruit stellen we een plan van aanpak op. We spreken meestal een traject af van 7 sessies, te besteden binnen 5 maanden, eventueel in halve uren te verdelen of juist in blokken van 1,5 uur. We kijken wat jou het beste past en hoe jij effectieve stappen kunt zetten.  Tussendoor kun je me appen of mailen met korte vragen die je tegenkomt. 

 

Onderwerpen die aan bod (kunnen) komen: 

  • De kracht van werken vanuit zingeving en kernwaarden
  • Energie-management en aandachtsmanagement
  • Hoe bewaak ik de balans tussen werk en privé?
  • Mindful Communiceren, ook in stressvolle situaties
  • Het belang van Zelf-Compassie tijdens bijvoorbeeld moeilijke consulten
  • Hoe ontdek ik wat een patiënt echt nodig heeft?
  • Wat kun je doen als je denkt dat er niets meer te doen is voor je patiënt?
  • Wat zijn de dingen waar ik meer aandacht en tijd aan wil geven in mijn leven en in mijn werk? 

 

Tussen de sessies door is het van belang dat je dagelijks 15 tot 20 minuten uittrekt voor aandachtsoefeningen. Ook krijg je coachingsvragen mee om te schrijven.

Door regelmatig te oefenen en te schrijven, ontwikkel jij jezelf stap voor stap in de richting van een (werkend) leven waarin jij je thuisvoelt.

Afgelopen april ben ik uitgevallen door een burn/bore out. De afgelopen jaren is er veel onrust geweest in mijn werk door onder andere een zeer moeizame fusie, er ontstond steeds meer uitholling van mijn werk. Dit gaf geen voldoening meer, in combinatie met stress in mijn privéleven was dit teveel, waardoor ik uiteindelijk uitviel. De eerste periode ben ik vooral bezig geweest met ontkennen dat ik burn-out was. Na ongeveer 6 weken kwam ik op de website van Sietske terecht. We zijn begonnen met de coaching via videoverbinding. Dat werkte prima. Ik heb gedurende die periode het volgende geleerd:

Mezelf leren waarderen. Minder hard voor mezelf zijn
Luisteren naar mijn gevoel / hart
Rust creëeren door te mediteren
Gevoelens herkennen, Hierover beter communiceren en beter voor mezelf opkomen.
Ik heb mezelf teruggevonden en voel minder onzekerheid
Uitgevonden waar de oorzaak van deze burn/ bore out zit en wat ik nodig heb om met plezier mijn werk te kunnen doen.

Inmiddels ben ik weer vrijwel volledig aan het werk maar wel op een andere manier. Ik heb besloten te stoppen met het oncologische deel en ook mijn werk voor ons palliatief team op een andere manier in te vullen. Ik probeer meer te letten op mijn energieniveau en besluit dan ook afhankelijk hiervan of ik nog naar avondvergaderingen ga.

In november ben ik vervolgens naar één van haar retraites in Spanje geweest. Daar heb ik echt mezelf verder leren kennen en ook ervaren wat intensief mediteren met mezelf doet. Ik sta een stuk gelukkiger in het leven dan de afgelopen jaren.

Oncologisch longarts L., volgde eerder dit traject

Wat kun jij verwachten van deze coaching?

 

Deze coaching draagt bij aan het vinden of behouden van balans en plezier in je werkleven. Je ontwikkelt zelfcompassie en inzicht in hoe je je mentale en fysieke gezondheid kunt ondersteunen. Je ervaart meer innerlijke rust, leeft en werkt meer vanuit je hart en je zelfvertrouwen en veerkracht nemen toe.

Je ontwikkelt tools om gemakkelijker met stress om te gaan, flexibeler in te spelen op veranderingen en sneller nieuwe oplossingen en kansen te zien. Je hebt minder last van de zelf-criticus en leert jezelf op een prettige manier te steunen en aan te moedigen.

Je hebt meer gerichte aandacht voor de patiënt en leert om mindful communicatie in te zetten in de omgang met patiënten.

Praktisch

Het traject is inclusief:

  • 7 uur coaching in maximaal van 5 maanden (live of e-coaching).
  • Schrijfcoachingsprogramma GEZOND werken.
  • Werkboek behorende bij de schrijfcoaching over GEZOND werken en leven en achtergronden over mindfulness en zelfcompassie.
  • De mogelijkheid tussendoor vragen te stellen via mail, app of sms (fair use). 

Investering: € 3.100,— inclusief btw.

 

Interesse?

  1. “Meer uitval specialisten door toename niet-medische taken”, 24 januari 2019, https://www.demedischspecialist.nl/nieuws/meer-uitval-specialisten-door-toename-niet-medische-taken
  2. Michael J. Ireland, Bonnie Clough, Kim Gill, Fleur Langan, Angela O’Connor & Lyndall Spencer, “A randomized controlled trial of mindfulness to reduce stress and burnout among intern medical practitioners”, Medical Teacher, 39:4, 2017, 409-414,
  3. Serena Chen, “Give yourself a break: the power of self compassion”, Harvard Business Review, September-oktober 2018.

 

Meer over onderzoek mindfulness in de zorg: 

https://www.radboudcentrumvoormindfulness.nl/media/Landelijk_mindfulness_symposium_2014/mindfulness_voor_zorgprofessionals.pdf